August 15, 2012

AYATUL KURSI


Assalamualaikum kawan kawan :) sekadar ingin berkongsi. semalam Alhamdulillah tercpai hasrat saya untuk bertarawikh di Masjid AlFalah, Subang Jaya. memang seronok sangat. sampai je kami di sana, baik je makcik di sana melayan kami. mereka seakan mengetahui kami baru pertama kali bertarawihk di sana. seronok sangat. tak tahu nak cakap macam mana. makan dalam dulang, makan pun sedap. ohye, Masjid ni ada macam macam program. dan semua program mendapat dana daripada tabung masjid sendiri. projek terbaru, insyaAllah mereka akan menubuhkan klinik masjid. Alhamdulillah. kalaulah semua masjid di Malaysia ni ada program macam ni, insyaAllah penuh masjid. 

masa iftar, kami makan sedulang dengan seorang makcik ni. dan beliau mengesyorkan kami 'add' Masjid Alfalah di laman facebook. dan saya tertarik dengan post ini :

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua Malaikat memeliharanya hingga subuh.
Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut.
Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.
Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur,setiap perbuatan orang yg benar,pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
Barangsiapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.”

TuneList - Make your site Live