July 17, 2014

Izinkan aku sendiri

Assalamualaikum.
Moga semua ini dari Nya

I don't know how to start.
hm, okay. take a deep breath, 1 2 fuhh.
Salam 19 Ramadan dear friends!

IZINKAN AKU SENDIRI

words that I really really want to say, but it remains in the oral cavity. unspoken. tak kuat? come on hajar, menulis laju, bercakap, gagap? come on! 
entah. tak tahu. sungguh aku rasa jauh. jauh dari Dia yg Maha Satu. Bukan Dia yang menjauh, tapi aku. ye. Aku tahu itu. Before Ramadan haritu in our last usrah kak khaulah asked each of us, "apa aim untuk Ramadan kali ni?" Rather than saying about ODOJ or else, I said, "saya nak cari diri yang yang hilang" 

I do really mean it. Seriously. I dont know who is Siti Hajar Shafinaz at that time. aku tak kenal. aku tak tahu apa aku rasa. miserable! phase paling teruk aku rasa sepanjang duduk subang ni. sampai mama papa datang. Allah. aku tahu things are getting worse if im still in the way im doing at that time. 

Rindu ! Rindu saat air mata boleh mengalir setiap sujud, rindu saat hati merasa Dia dekat, rindu nak luang masa mencari keindahan Nya. ye Rindu. bila rindu, hati jadi sakit sangat. Sakit! I always pray 'Ya Allah, tolong peganglah hati ini kembali. Sungguh aku rindu saat dulu. Jangan kau biarkan aku melayang tak bertali. I do really really need you'

Dan ku tulis list-to-do during Ramadan in my diary. one of it is, 'tolong jaga diri'

1 Ramadan, 2 Ramadan, and ...... still, im doing the same thing even if i asked myself not to. hajarr ! till one fine day, 11 Ramadan, i woke up early, and I ask Him to give me some strength. sungguh. aku tak kuat sendiri. Ya Qawiy, bantu aku. aku taknak terus terlepas macam ni. Sungguh, saat berperang dengan perasaan sendiri, rasa nak pecah kolam dada ni. sungguh, rasa macam diri ni kerdil sangat. kecik ! kecik ! entah macam mana petang tu juga laju setiap bait kata tu meluncur dari mulut. ringkas tapi hmmm for me, i do really really feel grateful for the strength He gave. I cried. really. but this time, I dont tell anyone, even the one that I'll always refer to. 

and tiba tiba masuk mesej kat FB from one of my friend saying that he wanted to see me. macam boleh baca apa yg nak disampaikan. tapi okay. chill dulu. jangan sebut apa-apa. and yess! betul tekaan itu. cant explain the feeling that time. the only thing that comes to my mind is, Ya Allah, terima kasih kerana masih mendengar aku. tap! memang sentap teguran tu. tapi, benda betul, cant deny it in anyway. so, anything he said, aku terima. aku digest. takpe. and right otw balik, sungguh. hujan. hujan lebat atas wajah ni. sungguh. Ya Allah, tolong aku baiki diri ! 

Terima kasih Ya Allah, dalam aku lalai, engkau masih ada memberi harapan. 

esoknya, i'm going back to my hometown. Just to have time with myself. sungguh, aku ingin sendiri. aku malu dengan orang sekeliling. mungkin. malu.

dan untuk sebab ini juga banyak undangan iftar takku turuti. 

"ramai orang tanya, mana hajar"
"entah. rasa macam tak nak jumpa sesiapa buat masa sekarang. rasa nak duduk dunia sendiri sekejap"

teringin kembali meraih cinta yang Maha Satu. yang aku yakin, tiada pernah terpisah. yang aku yakin cintaNya melebihi seluruh alam. 

untuk awak yg saya kasihi, terima kasih sudi dengar apa yg saya luahkan before balik johor haritu. mungkin kita macam menjauh. kita yg selalu lari. bukan taknak jumpa, tapi malu. you're too nice. terima kasih because still terima the way i am. terima kasih. tolong, tolong kita betulkan apa yang salah. Tolong. 

"Bila kita mula terdetik untuk suka seseorang secara tiba-tiba, apa yang perlu dia lakukan ialahusaha sedaya upaya dengan segala kemampuannya untuk MELUPAKANNYA, jika dia sedar bahawa cintanya itu hanyalah cinta monyet, dan langsung tiada jalan dan seakan-akan agak mustahil untuk berkahwin(bab macamana nak kahwin dengan beradab dan mengikut syarak, saya akan hurai pada masa yang lain). Contohnya, cinta time sekolah, dan Universiti misalnya. Maka, Ibn Qayyim suruh lupakan sahaja cinta itu!!

Kalaupun kita suka dia, jangan sesekali meluahkan perasaan itu! Bak kata Ibn Qayyim, orang yang meluahkan perasaan cintanya kepada seseorang, padahal belum tiba masa nak kahwin, maka, orang tu telah menganiayai orang yang dia cintai itu! Dan penganiayaan ini adalah sangat kejam, lebih kejam dari penganiayaan keapda harta.

Tiada jalan lain, melainkan, usaha untuk lupakan. Bukan membiarkan ia tersemat dalam hati, pendam lama-lama."

Tolong. izinkan aku sendiri. Aku ingin mengenali sebutir jiwa yang Dia kurniakan ini. Aku ingin membahagiakan sebutir jiwa ini dengan cintaNya.

1 comment:

  1. It's okay Hajar! Sometimes you do need to be alone. Cause that time you would able to think, reflect and talk to Him. And don't ever give up to pray and seek for His help. The power of doa is undeniable. I know you can do it :)

    ReplyDelete

COMMENT

TuneList - Make your site Live